Phone: +36 20 323 4836 - info@valtopont.hu

Kétmillió dolláros baklövés

Kétmillió dolláros baklövés

Kétmillió dolláros baklövés

2009-ben felhívott egy jól ismert termékeket forgalmazó nemzetközi vállalat marketing igazgatója. Egy nagy cégről van szó, valószínűleg minden második olvasóm vásárolt már valamely termékükből. Elmondta, hogy a közösségük, amit néhány hónappal korábban nagy csinnadrattával indítottak el már csak vergődik. A probléma a szokásos volt. Nagyon sok embert rávettek a csatlakozásra, bedobtak néhány témát a beszélgetéshez, aztán nézték, ahogy a kezdeti nyüzsgés pár héten belül teljesen elült.

 

A következő héten elrepültem az európai központjukba egy megbeszélésre. Amikor megérkeztem, rögtön a marketing igazgató irodájába vezettek, hogy átbeszéljük a projektet. Kétségbe volt esve, hogy az óriási, négymillió dolláros büdzséjének felét egy bukásra ítélt közösségre költötte. Tudom, mi jár most a fejedben. Hogy lehet, hogy valaki kétmillió dollárt költ erre, és mégsem jár sikerrel?

 

A költségvetésben az alábbiak szerepeltek:

Vezető közösségi stratéga cég megbízása az online közösség fejlesztési tervének kidolgozásával
Hat számjegyű összeg egy puccos, csúcstechnológiás közösségi platform fejlesztésére.
A platform a modern közösségi hálózatok minden fontos funkcióját tartalmazza. 
Pr-ügynökség megbízása a közösség induló promóciójával.
Közösségmenedzser/moderátor csapat alkalmazása az aktivitás kezeléséhez.
Óriási nyereményjáték, ami miatt az emberek beregisztrálnak a közösségbe.
Világvezető ügyvédi iroda megbízása a használati feltételek megfogalmazásával (ez volt a kedvencem!).
Két újságíró alkalmazása tartalomkészítéshez.
Szintén hat számjegyű összeg fordításra, hogy a közösségi platformon megjelenő tartalmak a cég működési
területén beszélt közel 40 nyelven elérhetőek legyenek.

 

Ezen kívül szerepeltek még sorok grafikai tervezésre, könyvelési feladatokra, tárhely szolgáltatásra és még folytathatnám. Életemben nem láttam még közösséget, amire ekkora büdzsét szántak volna, és valóban megtettek mindent, amit – szerintük – tenniük kellett. És végül mégis elkövették az összes lehetséges hibát a közösségmenedzserek nagykönyvéből. Noha volt még kétmillió dollárjuk a bankban, ötletük sem volt, hogy lehetne sikeressé tenni a közösséget.

 

Mit rontottak el?

A „nagyban indulás” gondolatának csapdájába estek. A cég hagyományos marketinges hozzáállással kezelt valamit, ami túlmutat a marketing területén. Nem ismerték fel, hogy a közösségépítés valóban egy építkező folyamat.

Óriási nyereményjátékot szerveztek, csak hogy az emberek beregisztráljanak a közösségbe. Sajtóközleményeket adtak ki. A létező összes e-mail cím listájukat telespammelték. A pr-osztály is bevetette a (Harry Potter-i) varázslatait, és komoly lapokban szereztek megjelenéseket.

 

És mi történt ezután?

Az indulás jónak tűnt. Több, mint tízezren csatlakoztak a közösséghez. De az aktivitás kezdeti szárnyalása után a megcsappantak a beszélgetések. Noha a közösségmenedzser szállította a friss tartalmat heti kétszer, és számlatan kérdést tett fel az embereknek, a közösség aktivitása tovább folytatta leszálló pályáját. A találkozásunkat megelőző héten kevesebb, mint 50 felhasználó volt aktív a platformon.

És ezzel az óriási munkával és befektetéssel vajon hány olyan tagjuk volt, akik az indulás óta aktívan részt vettek? Kettő. Ez pont egymillió dollárt jelent fejenként. Nagy bukás volt, a „nagyban indulás” bukása.


A fenti szöveget Richard Millington “The Proven Path” c. e-könyvéből fordítottuk. Felhasználva engedéllyel. Rich angol nyelvű blogbejegyzéseire a http://www.feverbee.com/ oldalon iratkozhatsz fel.

Szerző Váltópont


Website:


Szólj hozzá!

Az e-mail címedet nem tesszük közzé.


Hozzászólás


+ 7 = tizenkettő